نشانه شناسی نقاشی ایرانی-مورد پژوهشی فضا و روایت در نقاشی قهوه خانه ای و جنبش سقاخانه ای
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده زینب یازرلو
- استاد راهنما داور یوسفی
- سال انتشار 1393
چکیده
با نگاهی اجمالی به آثار مختلف هنری به خصوص نقاشی ایرانی می توان به تاثیر نشانه های مذهبی، ملی و بسیاری از نمادهای آیینی و فرهنگی که ایرانیان در هنر نقاشی خود از آن بهره جسته اند، پی برد . تاثیرات نقاشی غربی در دوره قاجار و اذعان به این مسئله که این دوره از مهمترین دوره های تاریخ ایران و دوران تغییر و گذار و تاثیر پذیری از غرب در بسیاری از امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است، پوشیده نیست. هدف از تحقیق نشانه شناسیک نقاشی ایرانی و بررسی عناصر مورد استفاده در نقاشی قهوه خانه ای و سقاخانه ای، توجه به خوانشی نوین از این آثار است. همچنین این پژوهش در نظر دارد عاملی برای توسعه تحلیل های نشانه شناختی در گستره نقاشی ایرانی و توجه به دو مقوله فضا و روایت داشته و به این پرسشها پاسخ دهد: میزان توجه هنرمندان در نقاشی ایرانی به کدام مقوله(فضا یا روایت) بیشتر است؟ تاثیر روابط مختلف مذهبی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درهنرمندان دوره قاجار و پهلوی به چه میزان بوده وتا چه اندازه در ارتقاءو رکود نقاشی ایرانی تاثیر گذار است؟ نشانه شناسی فضا و روایت در پیش برد خلق اثر هنری(نقاشی) چه تاثیری خواهد داشت؟ روش تحقیق بکار رفته در این پایان نامه از نوع کیفی مبتنی بر استدلالهای ذهنی و مبتنی بر تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و عمده روش گردآوری اطلاعات این پژوهش، به شیوه کتابخانه ای و از ابزار فیش برداری و اسناد تصویری استفاده شده است. لذا در این پایان نامه با مورد توجه قرار دادن این مسائل، نتیجه ای که از نشانه شناسی در نقاشی ایرانی، قهوه خانه ای و سقاخانه ای حاصل می آید این است که می توان از طریق عناصر گوناگون تصویری در یک متن، به خوانش مضامین آن متن نائل آمد و این امر موجب درک بهتر و عمیق تری از این مکاتب شده و به شناخت بخشی از گستره ی معانی ممکن این آثار کمک می نماید. هدف اصلی از آفرینش این آثار با توجه به فضا و روایت در آثار هنری علی الخصوص در مورد نقاشی قهوه خانه ای ایجاد یک فضای معنوی روایت گونه با تقلید از نمونه های چاپ سنگی است که تاثیر پرسپکتیو مقامی و جلوه گر ساختن وجه مهم روایت در خلق این گونه آثار با رنگ و بوی مذهبی در مراحل تکوینی و تکمیلی نقاشی ایرانی را دارد. واژگان کلیدی : نشانه شناسی، نقاشی ایرانی، نقاشی سقاخانه ای، نقاشی قهوه خانه ای، فضا، روایت
منابع مشابه
بررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملبررسی تطابق صوت و تصویر در نقالی و نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای به سبب محیطی که با نقل داستان های اسطوره ای و مذهبی همراه بوده وابسته و متاثر از نقالی است. بررسی تطابق صوت و تصویر در این نوع نقاشی با توجه به متاثر بودن نقاشی قهوه خانه ای از نقالی مورد نظر این پژوهش است. نقاشی قهوه خانه را از لحاظ مضمون به سه دسته ی "رزمی"، "مذهبی" و "بزمی" تقسیم می کنند. نقالی نیز در هنرهای نمایشی ایران بر پایه ی درون مایه و شکل اجرا به سه گونه ی "نقل داس...
متن کاملتأثیر نقاشی قهوه خانه ای در ساختار اعلان های عاشورایی
اعلان می تواند در بزرگداشت ایام مذهبی ازجمله در سوگواره های عاشورایی نقش مهمی داشته باشد. بر همین مبنا، می توان به ویژگی های خاص اعلان های مذهبی توجه کرد و بر اساس آن، به مسئلۀ ساختار اعلان های عاشورایی ازجمله طیِ سه دوره سوگواره اعلان های عاشورایی بین سال های 1384 الی 1387 پرداخت.با نگاهی به داده های جدول ها در تحقیق حاضر، روشن شد ساختار حلزونی یا دوار در اعلان های عاشورایی کمترین کاربرد و ساخت...
متن کاملبررسی تأثیر نقاشی های قهوه خانه ای با موضوعات مذهبی بر روی باورهای عامه مردم
نقاشی قهوه خانه ای سبکی از نقاشی است که توسط نقاشان مکتب ندیده در دوران قاجار بنا بر شرایط اجتماعی و سیاسی زمان خود شروع به بالیدن کرد و بارزترین نمودهایش را میتوان در دوران مشروطیت به نظاره نشست. نقطهی اوج این آثار در دورهی قاجار بوده و بیشترین مخاطب آن انسانهایی از میان مردم کوچه و بازار بودهاند؛ فرض بر این است که نقاشیهای قهوهخانهای با موضوعات مذهبی خصوصاً واقعه کربلا، تأثیرات عمی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023